PERLAWANAN PERTAMA

TEMPAT PERLAWANAN







Masa : 9.00 pagi
Tempat : Institut Latihan Pos Malaysia

ARAHAN PASUKAN





Mentality pasukan adalah utk menyerang habis habisan dengan dibantu oleh barisan pertahanan . Barisan pertahanan akan lebih ke depan bagi menutup ruang ruang yg ada.Long ball menjadi pilihan utama kerana player player yg ada tidak reti bermain samba seperti Brazil utk membuat hantaran hantaran pendek dan kemas .Barisan pertahanan akan menjaga player lawan dgn dekat dan apabila mempunyai peluang , serang balas akan dilakukan dgn pantas. Player juga tidak digalakkan membuat skill kreativiti sendiri kerana akan membahayakan pasukan. Setiap kali serangan , bola akan ditujukan ke sebelah kiri dan kanan bagi mendapat ruang yg cukup luas sebelum membuat sebarang hantaran lintang. Dengan membuka permainan seluas mungkin , ruang utk menjaringkan gol juga akan menjadi lebih luas berbanding tertumpu ke bahagian tengah.



SEPARUH MASA PERTAMA





Tactic : 4-4-2 (4-1-3-2)

Dalam situasi menyerang , DC akan push up sampai line tengah . Barisan tengah (MR/ML) akan di bantu oleh overlapping dari DR dan DL . Walaubagaimanapun , DM akan berada di posisi tengah jika berlaku sebarang Counter Attack dari pihak musuh . ST akan dibantu oleh MR dan ML , manakala CM menunggu bola rebounce dari pihak musuh .

Dalam situasi bertahan ,MR dan ML akan membantu DR dan DL . DM adalah player pertama bertindak jika berlaku sebarang serangan dari pihak musuh. ST akan berada di posisi tepi (MR/ML) manakala CM akan berada di bahagian tengah padang .DC akan kekal di posisi sebagai Last Man (player terakhir bertindak).

SEPARUH MASA KEDUA





Tactic : 3-5-2 (5-3-2)

Dalam situasi menyerang , 3 DC akan stay back di line tengah bagi memastikan pertahanan adalah terjamin . DMR dan DML akan membantu ML dan MR utk membuat hantaran lintang . CM akan menunggu bola muntah dari luar manakala ST akan menunggu hantaran lintang .

Dalam situasi bertahan , DMR dan DML akan bertindak dahulu bagi mematikan serangan musuh , terutama dari bahagian tengah . DC tidak akan meninggalkan posisi di bahagian tengah . MR dan ML akan membantu mematikan serangan musuh dari tepi. CM akan menunggu di tengah , manakala ST akan menunggu hantaran di tepi .

0 : Comment: